Estland, slutspurten

Det er nu en måned siden jeg tog til Estland, hvor jeg først udforskede Tallinn (læs Estland, første etape: Tallinn) og dernæst Haapsalu (læs Estland, anden etape: Haapsalu). Siden da har jeg været i Pärnu, Viljandi, Tartu, Narva, Rakvere og siden tilbage til Tallinn, hvorfra jeg nu er på vej til Helsinki, Finland.

screen-shot-2016-09-12-at-16-09-25-fixed

Pärnu er en skøn by, og Estlands tredjestørste. Den ligger ud til Rigabugten og er kendt som “sommerhovedstaden”, og af gode grunde. Pärnu er det luneste sted jeg har været i Estland, og byen har en flot sandstrand, hyggelige gader og masser af lækre spisemuligheder.

Selv var jeg ikke parat til en strandtur, men nød i stedet godt af Stefani’s berømte pizza, Kohalik’s lækre røræg med laks og i det hele taget, byen og dens omgivelser. Jeg lejede en cykel og tog 15 km ud til et flot naturområde kaldet Valgeranna. Her var en strand, som bogstaveligt talt hedder “Hvid Sandstrand”. Jeg gik en tur i skoven før jeg cyklede tilbage igen.

Viljandi er en lille landsby, men alle kender den. Her ligger ruinen fra den berømt borg, Ordensburg Fellin (tysk). Borgen blev opført i 1200-tallet og har modstået mange slag før den under de polsk-svenske krige i det 17. århundredes blev så beskadiget, at man stoppede med at reparere på den. Ruinerne blev brudt ned til brug i nybyggeri før området blev fredet og nu danner rammer til mange sammenkomster, koncerter og ikke mindst arkæologiske udgravninger.

Tartu er Estlands andenstørste by og midtpunkt for størstedelen af landets universitetsstuderende. Esterne selv kalder Tartu for “studiebyen” og jeg var så (u)heldig at ankomme dér lige omkring studiestarten. Derfor fik jeg Tartu at se i fulde omdrejninger, men det var svært at møde jævnaldrende med tid tilovers. Tartu er en berømt studieby fordi universitetet blev grundlagt under navnet Academia Gustaviana helt tilbage i 1601, hvor Estland var en del af Livland under svensk herredømme. I dag hedder universitetet University of Tartu og ligger i forbindelse med en lang gågade med butikker, caféer, restauranter og barer i vidt omfang. Derudover er der mange historiske monumenter at se på, og strategisk placeret på toppen af en bakke ligger ruinen af en gammel katedral, med restaurerede udsigtsplatforme der giver udsyn over byen.

Narva er grænseby til Rusland. Et stort grænseanlæg på hver side af den indhegnede bro forbinder Estland og Rusland på tværs af Narvafloden. Byen i sig selv er ikke noget specielt, bortset fra sin historiske betydning og Hermannfæstningen som danskerne byggede i 1256 og senere solgte til den tyske liviske orden.

Rakvere

På vej tilbage til Tallinn fra Narva kommer man igennem en anden historisk by, Rakvere. Byen er kendt for endnu en gammel borg, en kæmpe uroksestatue og en gammel kirke. Udgravninger tyder på at der har været bosættelse over 2.000 år tilbage, men det var danskerne der opførte byen med sten og senere borgen Wesenbergh i 1252. Mange slag er blevet udkæmpet her, blandt andet kampen mellem danskerne, tyskerne og russerne i slaget ved Wesenbergh. Jeg ved ikke meget mere end det, da mit ophold var kortvarigt – men det er en rigtig flot by med skønne omgivelser.

Næste stop? Helsinki, Finland.

Tallinn – Helsinki er en populær færgerute, som jeg havde overvejet at tage i form af et day-cruise, men i første omgang besluttede at det hellere måtte vente til en dag hvor der ville være tid til at besøge Finland i dybden.

I skrivende stund sidder jeg så alligevel på færgen en route Helsinki. Der var årsager til at det gav mening at tage et smut tilbage til Danmark, før jeg fortsætter til Litauen og Letland, og regnestykket sagde at jeg lige så godt kunne tage til Helsinki og flyve derfra. Derfor tilbringer jeg små 24 timer i Finland før jeg kort skal tilbage til Danmark.